17.4.12

Slaapzak!!

























Een tijdje geleden vroeg een collega aan mij of ik eens iets wou proberen te maken voor haar petekindje.
We dachten aan een slaapzakje. Ik had nog ergens een slaapzakje liggen van zoonlief. Dus hierop heb ik me gebaseerd voor het patroontje.
Het ikea stofke had ik nog liggen en een lekker zacht stofke voor de binnenkant had ik snel gevonden.  Ik begon er met volle moed aan. Wou de armsgaten ook gewoon dicht naaien en keren. Want bieslint mooi aan elkaar laten aansluiten is niet zo mijn specialiteit. Dus had de rits er al ingezet en de hals en armsgaten dichtgemaakt. Maar op de één of andere manier wou het mij niet lukken om de slaapzak te keren. Hoe ik het ook deed of probeerde het lukte niet. Dus losmaken die armsgaten.... Ikke de slaapzak even aan de kant... dat even werd weken. Echt erg. Altijd was er wel iets wat ik eerst even wou doen of maken. Vorige week heb ik me er dan toch terug aan gewaagd en eigenlijk was het helemaal niet meer zo veel werk. Even de zak aan elkaar naaien voor de buiten en de binnen kant en keren via de armsgaten. En dan de armsgaten toch afwerken met bieslint. Het ging nog vrij goed alleen de uiteinden aan elkaar maken ging toch weer niet zo goed. Hier kan ik nog wel wat tips voor gebruiken. 

Achteraf gezien had ik misschien beter ook een flapje gemaakt over het begin van de rits. Misschien is het nu wel wat pijnlijk als de baby er op gaat liggen. 
Ik ga nog proberen om er een flapje over te maken. Hopelijk lukt dit me nog.

















Maar als eerste slaapzak ben ik er toch tevreden over. Ik wil alleen nog een manier vinden om er eentje te maken zonder bieslint. Tips zijn altijd welkom!!



10 opmerkingen:

  1. Ik heb ook al eens een slaapzak gemaakt en ik heb geloof ik toen het voorpand volledig doorgeknipt, waardoor ik dus kon keren door de schouders. En dan het onderste stukje tot waar de rits begint gewoon dichtnaaien. Snap je wat ik bedoel, want dat legt altijd zo moeilijk uit? Ik heb anders wel wat uitleg die ik voor mezelf noteerde.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Awel ik wou dus ook keren door de schouders maar doordat ik eerst de rits er in had gezet en het dus ook niet doorgeknipt had ging dat langs geen kanten. Op den duur wist ik niet meer hoe ik het had gedraaid.... Maar ga het dus inderdaad eens proberen met het voorpand in twee stukken te knippen. En had gij ook eerst de rits er in gezet of juist pas na het keren???? Alvast dikke merci voor de tip!! Krijg al zin om er nog zo eentje te maken.

      Verwijderen
    2. Inderdaad eerst keren en dan toestikken onderaan + de rits erin.

      Verwijderen
  2. Ik ben er ooit ook eens aan begonnen maar is mij ook niet gelukt!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zo mooi ! Op printerest ben ik wel al slaapzakjes tegengekomen ! Wat ik zo leuk vind aan deze, is dat jij gewoon een katoen kon gebruiken aan de buitenkant, ik wil er in de toekomst ook eentje maken voor mijn schoonzusje(s) die zwanger is (zijn) en ik dacht gewoon om een buitenstof-tricot en voeringstof-tricot te gebruiken, maar op deze manier kun je ook wel zalig combineren met stofjes natuurlijk ! Ik vind deze blauwe bollenversie alleszins prachtig !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heb ook gezocht naar tips maar vond er eigenlijk niet zo veel. Zag er ook met vanboven knoopjes, die lijken me ook nog gemakkelijk om te maken (alé, dat hoop ik toch) Als het babytje van uw schoonzus voor in de zomer is, is het zeker te doen met een katoentje en ik heb voor deze aan de binnenkant zo een stofke (weet de juiste naam niet) zo waar ge een huispak uit maakt???? voor gebruikt. Super zacht voor het babytje. En voor in de winter zou ge daar tussen nog een dikke watine of vlieseline kunnen steken en voila... de katoencombinaties kunnen beginnen;-))) Maar tricot in de zomer toch ook wel leuk............

      Verwijderen
  4. Amaaaaai supermooi! 'De collega' vindt het prachtig! Nu wil ik er zeker eentje!! xx Joyce

    BeantwoordenVerwijderen